قارچ کِفیر ماده‌ سفید رنگ و شبیه به گل کلم است که از آن برای تخمیر شیر و تولید نوشیدنی کفیر، دوغ کفیر، پنیر کفیر استفاده می‌شود. .
.
لطفا برای خواندن خواص کفیر و جزییات بیشتر به کانال تلگرامم مراجعه کنید . لینک کانال تلگرام را در بیو و استوری بیابید.
.
.
برای شروع قارچ کفیر را می بایست ‌از سایت یا فروشگاه های معتبر خریداری کرده و یا از دوستان و آشنایان خود که در منزل قارچ کفیر دارند مقدار کمی هدیه بگیرید !
.
.
برای تهیه حدودا نیم لیتر کفیر طی ۲۴ ساعت، نیاز به وسائل و مواد زیر داریم.
مواد لازم  برای تهیه دوغ کفیر:
۱- دو ق غ قارچ کفیر که حدودا معادل ۳۰ گرم
۲- دو لیوان شیر که معادل نیم لیتر
۳- یک ظرف شیشه ای دهن گشاد، که یک لیتر گنجایش داشته باشد و دارای درب غیر فلزی باشد.
۴- یک سبد پلاستیکی برای جدا کردن قارچ کفیر از مایع آن
۵- یک قاشق چوبی یا پلاستیکی
.
.
با یکبار تهیه قارچ کفیر، می توانید بارها از آن استفاده نمائید، این قارچ طی فرآیند تهیه دوغ کفیر، رشد و نمو می نماید و مقدار آن افزایش می یابد، تا شما بتوانید مقدار بیشتری کفیر تهیه نمایید.
.
.
طرز تهیه دوغ کفیر:
اگر برای اولین بار است که از قارچ ها استفاده می نمائید، ابتدا ۳۰ گرم قارچ کفیر را در سبد پلاستیکی ریخته و با یک لیوان آب معدنی شستشو دهید. کفیر های شسته شده را در داخل ظرف شیشه ای قرار دهید. به هیچ عنوان از ظروف فلزی برای تهیه کفیر استفاده ننمائید.
.
.
دو لیوان شیر را در ظرف درب بسته، مدت کوتاهی بیرون از یخچال می گذاریم تا هم دما با درجه حرارت محیط خانه شود، سپس شیر را به قارچ های داخل ظرف شیشه ای اضافه کنید و با قاشق چوبی یا پلاستیکی، به آرامی شیر و قارچ ها را برای ۱۰ ثانیه هم بزنید.
.
.
درب ظرف شیشه را با دو لایه پارچه ضخیم یا درب پلاستیکی یا شیشه محکم می بندیم و آنرا در داخل مکانی تاریک مانند کمد یا کابینت آشپزخانه با درجه حرارت معمولی خانه برای مدت ۱۸ تا ۲۴ ساعت قرار می دهیم.
.
.
پس از طی شدن زمان تخمیر، کفیر شما آماده خوردن می باشد، برای جداسازی دوغ از دانه های قارچ کفیر از سبد پلاستیکی استفاده نمایید…

Tags:

354 Responses

دیدگاهتان را بنویسید