روش تهيه كينوا را به روش ساده و خوشمزه برايتان آماده كرده ام كه اميدوارم به دردتان بخورد و در غذاى روزانه خود كينوا را بگنجانيد زيرا خواص فراوانى دارد كه در پ.ن برايتان توضيح داده ام.
.
.
براى تهيه ابتدا يك پيمانه كينوا را در قابلمه روى حرارت ملايم ريخته و دو پيمانه آب گرم (يا درصورت دلخواه يك پيمانه آب به اضافه يك پيمانه آب مرغ) به آن اضافه كنيد. سپس كمى نمك دريا ، روغن زيتون و زعفران هم اضافه كرده و اجازه دهيد آب آن كم كم تبخير شود. حال حرارت را خاموش كنيد و درب قابلمه را بسته اجازه دهيد ده دقيقه استراحت كند يا دم بكشد. كينوا خوشمزه شما آماده ست! نوش جان!?
.
.
پ.ن : کينوا گياهي شبيه به غلات است و مانند آن پخته و مصرف مي شود ولي در اصل غلات نيست اما خواصي مشابه و حتي بيشتر دارد. کينوا در آمريکاي جنوبي کشت مي‌شود و به نام هاي خاويار گياهي و برنج اينکا هم معروف است. کينوا بسيار سبک‌تر و خوش هضم‌تر از دانه‌هاي برنج و منبع غني پروتئين، منيزيم، فيبر، فسفر، ويتامين ب ٢، پتاسيم و ديگر مواد معدني مانند‌ آهن است. . دانه کينوا در هر يک‌ چهارم فنجان داراي ٣ گرم فيبر و ٦ گرم پروتئين مي باشد . اين بدان معناست که اين دانه در ثابت نگه داشتن سطح قند خون موثر است. کينوا داراي نه آمينو اسيد اساسي است که آن را به يک پروتئين تمام عيار تبديل مي کند .
جو دو سر و کينوا جزء دانه‌هاي بسيار مفيد محسوب مي‌شوند. اين دو ماده‌ي غذايي منبع فوق العاده‌ي فيبرهاي محلول در آب و غير محلول در آب هستند. کينوا همچنين سرشار از پروتئين است. اين دانه هاي مغذي مقاومت بدني ورزشکاران را بالا مي‌برد و خستگي را از آن‌ها دور مي‌کند . اين مواد غذايي مفيد حاوي پروتئين و فيبر و گلوسيدها هستند و اگر به اندازه مصرف شوند کالري زيادي نيز به بدن تحميل نمي‌کنند .
براي کبدهاي آسيب ديده و شکم‌هاي نفخ کرده کينوا انتخاب فوق‌العاده‌اي است. کينوا حاوي فيبرهاي غير محلول در آب مي‌باشد که آب را به خود جذب مي‌کند. در نتيجه حجيم شده و باعث تحريک عملکرد روده‌ها مي‌شود. به خاطر اينکه حاوي ميزان زيادي پروتئين هستند و به طور طبيعي سيري ايجاد مي‌کنند. علاوه بر اين‌ها کينوا خيلي زود معده را پر مي‌کند و جلوي پرخوري را مي‌گيرد.اين دانه‌ها کم‌چرب هستند و شاخص گليسمي پاييني دارند. براي همين جايگزين مناسبي براي پاستاها، نان و برنج محسوب مي‌شوند. هر ١٠٠ گرم کينوا حاوي حدود ٣٧٠ کالري است.

Tags:

109 Responses

دیدگاهتان را بنویسید